‘Spoiler Alert’ van Olivia Dade is een heerlijke rom-com over April, die haar fan fiction en cosplay-hobby voor iedereen verborgen houdt. Als ze besluit een foto te posten waarop ze verkleed is als een personage uit een populaire tv-serie, gaat ze viral, zowel bij supporters als bij haters die reageren op haar plus-size. Maar als Marcus, de hoofdrolspeler uit de serie en stiekem ook een anonieme fan fiction-schrijver, haar foto en de negatieve reacties ziet, besluit hij haar op date te vragen. De date verloopt rampzalig, maar dan blijkt dat ze elkaar al beter kennen dan gedacht..

Fanfiction, ik denk dat de meesten van ons daar wel bekend mee zijn. Op mijn 13e/14e ontdekte ik het en wat was ik daar gek op! Dagenlang bracht ik door met het lezen en schrijven van fanfictie, vooral over One Direction. Toen ik Spoiler Alert tegenkwam was dit hetgeen wat meteen mijn aandacht trok én het plussize hoofdpersoon. Toen ik hoorde dat Zomer & Keuning het boek zou gaan vertalen moest ik het hebben! Ik had hoge verwachtingen van dit boek, zijn deze ook uitgekomen?

Mensen maken wel vaker fouten, zonder het zelf te willen. Soms maakten ze fouten omdat ze niet geleerd hadden hun emotionele voelsprieten te gebruiken. En soms maakten ze fouten omdat.. Soms maakten ze fouten omdat ze het moeilijk vonden om mensen te vertrouwen. Heel moeilijk.

Spoiler Alert is één van de beste boeken die ik dit jaar, misschien zelfs de afgelopen vijf jaar, heb gelezen. Het heeft van alles; liefde, humor, fanfictie en afwijkende hoofdpersonen. Afwijkende hoofdpersonen? Ja! Waar in de meeste boeken iedereen graatmager is, is April dit niet. Dit vind ik zo mooi, hoe vaak zie je dat nou voorbij komen? Bijna nooit dus. Plussize personages verdienen grotere rollen in boeken, wij zijn ook mooi. Het verhaal is heerlijk origineel waarin fanfictie een grote rol speelt. Het komt vlot op gang en hoewel ik in het begin echt even moest inkomen slokt het verhaal je al snel op. Wat ik zo leuk vind aan het boek is dat er stukjes fanfictie in voorbij komen, maar dat de verhaallijn zelf ook eigenlijk fanfictie is. Ik bedoel, een acteur die voor een fan valt? UH HUH. Enthousiaster kan ik niet worden over een boek denk ik. De verloop van de verhaallijn is verder ook erg realistisch, niets wordt overhaast en overal wordt echt de tijd voor genomen. Wat ik leuk vind is dat er aan het eind van elk hoofdstuk wat extra’s te vinden is, bijvoorbeeld een stukje script van Gods of Gates, een stukje fanfictie of gesprekken tussen Olfje en Bainz. Hoewel dit niet altijd meerwaarde heeft vind ik dit wel heel leuk gedaan en zeker vermakelijk om te lezen!

De schrijfstijl van Olivia Dade is erg fijn. Ik moet eerlijk toegeven dat ik in het begin wat meer moeite ermee had omdat het vanuit de 3e persoon geschreven is maar zodra het boek mij in zijn greep had las dit weg als een trein. De emoties weet Olivia goed naar voren te brengen én je leest het boek zowel vanuit April als vanuit Marcus waardoor je beide kanten van het verhaal meekrijgt. Haar personages komen tot leven maar ook het fandom rondom Gods of Gates. Ik ging echt weer even terug in de tijd dat ik zelf actief was in fandoms; alles was aanwezig! Vooral de boodschap die Olivia Dade met dit boek op mij overbrengt vind ik héél mooi; zelfs met een maatje meer kan je mooi zijn. Dit onderwerp is zo goed in het boek verwerkt; ik denk dat de gebeurtenissen iedereen met een maatje meer wel bekend voor komt. Waar vind ik meer van dit soort boeken? Dit is toch precies wat we nodig hebben in het leven!

April en Marcus zijn beide fijne personages om vanuit te lezen. Het zijn geen standaard personages; ze zijn origineel wat ik heel verfrissend vind. April is plussize, de manier waarmee zij daar op sommige momenten mee struggled komt mij heel bekend voor. Je wilt jezelf omarmen maar wanneer de wereld dit als ‘lelijk’ ziet maakt het soms toch moeilijk. Ondanks dat is ze zelfverzekerd, ze laat zich niet kisten door vervelende opmerkingen en houdt van zichzelf. Ze is erg nuchter; ze laat zich het hoofd niet gek maken en zeker niet omdat Marcus degene is waarover zij fanfictie schrijft. Hoe April zichzelf omarmt vind ik heel sterk, dit zou ik zeker vaker terug willen zien in personages! Marcus kon ik wat minder peilen maar dat maakte hem niet een “minder” personage. Hij heeft twee kanten; aan de buitenwereld voert hij de act op als domme hottie maar van binnen is hij juist heel slim maar ook onzeker. De reden waarom hij dit probeert te verbloemen doet je hart breken. Hij is grappig, lief en zijn gevoelens voor April laten je weg smelten. Hij vult haar precies aan. Wat ik ook heel leuk vind is dat April & Marcus allebei al wat ouder zijn, tussen de 35 en 40. Verder heb ik kunnen lachen om Alex en de appjes tussen de andere castleden van Gods of Gates, wat een heerlijk boek!

Spoiler Alert is mooi, lief, nerdy en zit boordevol body positivity. Genoeg redenen om het te lezen dus! Van het plot moet je het niet hebben; dit is voorspelbaar maar hoort dit juist niet bij fanfictie? Ik vind het geweldig, daarom krijgt van mij ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️/5 sterren.

Ik wil Zomer & Keuning bedanken voor deze leuke blogtour en voor het recensie-exemplaar! Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloedt Vergeet zeker niet een kijkje te nemen bij de andere dames in deze blogtour!.