De gemiddelde persoon neemt zo’n 35.000 beslissingen per dag. Dat zijn er ongeveer 34.999 te veel voor Paige Collins, die elke keer weer bang is dat ze de verkeerde keus maakt. Wat als het haar bestemming is om een beroemde kunstenaar te worden, maar ze haar talent verspilt en voor drama kiest? Wat als er een koolmonoxidelek is in het kunstlokaal, en iedereen dood neervalt? (Heftig, maar mogelijk!)

Niet zo gek dus dat Paige, als ze moet kiezen tussen twee lastminute opties voor haar kerstvakantie, verlamd raakt door de angst dat ze de verkeerde keuze maakt. Moet ze met haar beste vriend (en stiekeme crush) Fitz meegaan naar het romantische vakantiehuisje van zijn familie in de bergen? Of moet ze met haar moeder meegaan naar New York, een stad waar Paige haar hele leven al over droomt?

Op het moment dat Paige ongeveer ontploft van de keuzestress, grijpt het lot in. Paige glijdt uit op een gladde supermarktvloer en vanaf dat moment leidt ze twee paralelle levens. In het ene vertrekt ze naar New York, een stad waar ze verliefd op wordt… en waar ze valt voor de charmes van haar onverwachte stadsgids. Het andere leidt naar de bergen waar Paige eindelijk een kans lijkt te hebben bij Fitz… tot haar angsten alles dreigen te verpesten.

Voordat Paige haar happy ending kan beleven moet ze haar angsten zien te accepteren én overwinnen. En ze zal moeten inzien dat je niet perfect hoeft te zijn om liefde te verdienen.

Wat heb ik genoten van Hoe dan ook! Het is een grappig boek die serieuze mentale problemen aansnijdt en je een kijkje geeft in het leven met een paniek/angst stoornis.

In Hoe dan ook volgen we Paige. Het verhaal komt snel op gang waardoor je meteen midden in het verhaal beland. Vrij snel word alles duidelijk waardoor je in het verhaal wordt gezogen. Wat ik origineel vind is dat het geschreven is uit twee verhaallijnen. Het klinkt heel lastig maar dit is totaal niet zo! Er word vanuit Leven 1 en Leven 2 geschreven,  in de ene kiest ze ervoor om met haar beste vriend Fitz mee te gaan naar het vakantiehuisje en in de ander gaat ze met haar moeder mee naar New York. Het word duidelijk aangegeven in welk van de twee je leest en ze worden om en om geschreven waardoor je niet te lang in een van de twee werelden blijft hangen. Ik vond dit erg leuk bedacht, je bent toch wel benieuwd wat er gebeurt waardoor je door blijft lezen. Beide werelden zijn interessant en het is een heerlijke mengeling van romantiek en vriendschap. De schrijfstijl van Kara McDowell is erg fijn. Ze weet een vlot verhaal te schrijven die je vanaf het begin vast weet te houden. Door haar humor en herkenbare momenten beleef je het alsof je zelf in de schoenen van Paige staat. Ze weet haar personages en de omgeving tot leven te wekken én wat ik nog het mooist vind is hoe ze de mentale problemen van Paige omschrijft. Het is ten alle tijden aanwezig in het boek maar ze weet het zo te schrijven dat het realistisch is maar niet te beladen! Daarnaast waan je je echt in kerstsfeer, ideaal voor de kerstperiode! Zelfs ik, die normaal niet zo van kerst houdt, heb door dit boek kerstfeels gekregen.

De personages zijn erg leuk. Paige is zo down-to-earth. Ze heeft alles wat een goed personage moet hebben; ze is nuchter, lief, grappig maar struggled ook met haar eigen problemen. Ze gaat deze aan en je ziet haar door het boek heen groeien wat ik heel mooi vind! Wat ik ook fijn aan Paige vind is dat ze veel eigenschappen heeft die ieder denk ik wel herkent waardoor je al snel een band met haar krijgt. Aan de andere kant heb je Fitz, de hopeloze romanticus. Hij is de beste vriend die iedereen wilt. Hij kent Paige als de beste en weet wat hij moet doen om haar uit haar buien te halen. Hij is lief, grappig én vooral dol op daten. De andere personages die voorbij komen zijn ook heel leuk, ieder heeft wel zijn of haar dingetje waardoor er verschillen zijn. Niet iedereen lijkt op elkaar en dat is fijn om te lezen!

Hoe dan ook is een heerlijk boek die je in kerstsfeer weet te brengen. Een hartverwarmend boek die serieuze onderwerpen aansnijdt in een origineel jasje! Het krijgt van mij ⭐️⭐️⭐️⭐️/5 sterren.