Aafke Romeijn kampt al sinds haar tiende met zware depressies en in ‘Ga gewoon wat leuks doen’ vertelt ze hier uitvoerig over. In combinatie met haar eigen verhalen bespreekt ze aan de hand van de DSM-5 het klinische gedeelte van de stoornis. Daarnaast duikt ze de geschiedenis in om een beter beeld te krijgen van de ziekte, behandelt ze alom bekende vooroordelen en misverstanden rondom de stemmingsstoornis en geeft ze antwoord op veelgestelde vragen. Uiteraard vertelt ze ook waarom ‘gewoon wat leuks doen’ haar depressie niet op pauze zal zetten.

‘Ga gewoon wat leuks doen’ is voor iedereen die kampt met depressies en op zoek is naar herkenning, en voor iedereen die iemand kent en er meer over wil weten.

Ik vind de Hoofdzaken serie van Blossom books echt heel interessant. In elk boek staat een psychische stoornis centraal waar op een leuke, leerzame manier over verteld wordt. Toen ik Ga gewoon wat leuks doen voorbij zag komen wist ik gewoon dat ik deze moest toevoegen aan mijn boekenkast. Ik vecht zelf al 12 jaar tegen mijn depressie dus ik wou er zeker meer over lezen.

Vaak vind ik non-fictie boeken altijd ontzettend zwaar weg lezen. Door Ga gewoon wat leuks doen vloog ik heen, voor ik het wist had ik het boek al uit. Aafke Romeijn heeft een hele vlotte schrijfstijl en doordat ze haar humor door het verhaal heen weeft lees je het met een kleine glimlach. Op een respectvolle manier weet ze je een goed beeld te geven over een depressie. Ik vind dit heel knap gedaan en vooral heb ik veel respect voor de manier waarop ze over haar eigen depressie vertelt. Ze weet de ene naar de andere taboe te doorbreken en dat geeft je een hele andere kijk op een depressie. Ik vond heel veel herkenning in dit boek en ik denk dat dit een goede eyeopener is voor degene die iemand kennen met een depressie. Het is een combinatie van psychologische feiten en eigen ervaring wat het heel erg interessant is. Er staan een hoop goede tips in en dat vind ik erg fijn. De opbouw van het boek vind ik heel sterk: het boek is verdeeld in verschillende onderwerpen waar een hoop thema’s voorbij komen. Wat ik vooral heel interessant vond is de hoofdstukken over ouderschap. Dit was eigenlijk precies de informatie die ik al een tijdje zocht en ik vond het heel fijn hoe Aafke haar ervaring hierover deelde.

Ga gewoon wat leuks doen is ene boek die een mooi en realistisch beeld geeft van een depressie. Het is geschreven met humor wat het heerlijk luchtig houdt. Echt een aanrader! Het krijgt van mij dan ook 5 ⭐️

Ik wil Blossom Books bedanken voor dit fijne recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloed.