Wanneer de 23-jarige Mia de kans krijgt om als nanny in Rome te gaan werken, grijpt ze deze met beide handen aan. Het leven bij de Italiaanse filmster Vanessa, regisseur Luca en hun twee zoontjes klinkt als een droom. Maar de realiteit blijkt anders: hysterische woedeaanvallen, ongeschreven schoolpleinwetten en torenhoge taalbarrières…

Mia probeert de harten van kleuter Leo en tiener Tommaso te veroveren en hen ondertussen te behoeden voor rondscheurende Vespa’s. Collega-nanny’s helpen haar op weg, evenals de sympathieke chef-kok Andrea.

Dan ontdekt Mia een intiem geheim over haar werkgever. Is ze wel bestand tegen deze Italiaanse glamourwereld? En waarom ontvluchtte ze eigenlijk haar oude leven in Leiden… en één persoon in het bijzonder?

Met de World of romance boekenlounge hebben we Een verrukkelijk fiasco gelezen. Sinds ik het boek voorbij zag komen in de brochure van Harpercollins sprak de cover mij al heel erg aan maar ook de flaptekst leek mij heel interessant. Heel leuk dat we deze met de groep hebben gelezen!

Wat een fijn boek is Een verrukkelijk fiasco! Hoewel ik voor een feelgood iets meer liefde had verwacht stoorde dit mij verder niet. We maken kennis met Mia die als au-pair aan het werk gaat bij een bekend Italiaans gezin. Wat ik echt een pluspunt vind is dat je Rome echt meemaakt vanuit de ogen van Lotte Petersen. Ze weet de stad zo gedetailleerd te beschrijven dat je het echt voor je ziet (ondanks dat ik er nog nooit geweest ben). Met haar vlotte schrijfstijl neemt ze je mee in haar verhaal en voor je het weet ben je alweer aan het einde belandt. Ze weet haar humor te verwerken in het verhaal en ik heb meerdere keren kunnen lachen om de leuke situaties die in het boek voorbij komen. Het is een boek die rustig door kabbelt, ondanks dat bleef ik wel tot het einde geboeid. Ik wou weten hoe het verder ging met Mia en bleef nieuwsgierig. De hoofdstukken zijn redelijk lang, wat mij altijd een beetje afschrikt, maar hier vond ik het zelfs fijn. In elk hoofdstuk zit een flashback naar Mia’s verleden in Leiden, wat ik zo grappig vind is dat de stukken in Rome vanuit het heden zijn geschreven maar de stukken vanuit Leiden vanuit het verleden. De verhaallijn vind ik sterk opgebouwd maar toch voelde het einde van het boek niet helemaal af. Voor mij was het heel plotseling; ik had nog zoveel vragen!

De personages in Een verrukkelijk fiasco zijn stuk voor stuk bijzonder. Mia is een fijn personage om uit te lezen en ik vond het heel mooi hoe ze met de kinderen om ging. Dit maakt het boek ook zo mooi voor mij. Dit keer geen bijzondere love interest die het boek doet vlammen, een keer wat anders. Leo en Tomasso zijn twee kinderen met een handleiding die het Mia niet makkelijk maken. Ik voelde vooral erg met hun, maar ook met Mia, mee en op sommige momenten smolt je toch even weg. De twee zorgden voor grappige, spannende maar ook zielige momenten.

Een verrukkelijk fiasco is een heerlijk boek die je meeneemt naar Rome, een boek over jezelf vinden maar ook over de liefde voor kinderen. Het krijgt van mij 4/5 sterren.

Ik wil World of Romance bedanken voor dit fijne recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloedt.