‘Adem in, twee, drie, adem uit, twee, drie, vier. Herhaal ik als een mantra in mijn hoofd. Ik probeer mijn longen te vullen, maar de typische ziekenhuislucht lijkt steeds minder zuurstof te bevatten.’

Fris afgestudeerd psycholoog Iris ter Haar begint vol goede moed aan haar carrière als ondernemer. Voor de buitenwereld lijkt alles haar goed af te gaan, maar ongemerkt wordt haar wereld kleiner en kleiner, tot ze haar huis niet meer uit durft. Als bezigheidstherapie borduurt ze zich de blaren op de vingers terwijl ze op een eindeloos lijkende wachtlijst staat voor een psycholoog. In 2018 krijgt ze de diagnose paniekstoornis en agorafobie. Inmiddels heeft Iris een succesvolle borduurwebshop en lukt het haar (meestal) weer om zonder klamme handen de deur uit te gaan. In dit boek vertelt ze op luchtige wijze hoe het is om opgeslokt te raken door angsten tot je jezelf verliest. Maar ook hoe ze – met ups en downs – de draad weer oppakt. Inclusief handige lijstjes met wat je kunt doen als je een paniekaanval hebt, hoe je een wachtlijst doorkomt en de wetenschap achter angststoornissen.

Ik vind de boeken uit de Hoofdzaken-serie van Blossom Books echt heel interessant. Op een leuke, informatieve wijze maak je kennis met psychische stoornissen.

Ik vind het moeilijk om deze recensie te schrijven en de goede woorden te vinden om dit boek te omschrijven. Ik deal zelf ook met een angststoornis en agorafobie waardoor ik vooral heel veel herkenning vond in dit boek.

In Een steekje los lezen we over hoe het is om te leven met een angst- of paniekstoornis en agorafobie. Op een leuke maar ook luchtige manier weet Iris ter Haar je mee te nemen in haar verhaal. Niet alleen dat, je leest ook informatieve stukjes over therapievormen en wat meer uitleg over de verschillende stoornissen die er bestaan. Ik vind dit heel fijn in dit boek verwerkt en het zorgt er ook voor dat je het steeds meer begrijpt. Serieuze stukken worden afgewisseld met humor wat er echt voor zorgt dat het boek niet te zwaar belast is. Leven met angst is namelijk ontzettend zwaar. Door de vlotte schrijfstijl van Iris vlieg je door het boek heen. Ik vond het leuk om over haar ervaringen te lezen maar ook alle tips die ze toevoegt in het verhaal zijn echt erg van meerwaarde. Ik vind het knap hoe ze je een kijkje weet te geven in haar gedachten en ik denk dat dit voor iedereen die met iets soortgelijks dealt wel heel herkenbaar voorkomt. Ik heb kunnen lachen maar ook een traan weten te laten. Dit boek voelde voor mij als een warme deken en ik voelde mij echt begrepen. Het geeft je echt een inzicht in het leven met angst, ook al is iedereen verhaal anders. Wat een prachtig boek is dit!

Nu weet ik in ieder geval wat ik bij mijn familie onder de kerstboom ga leggen. Ik weet zeker dat Een steekje los de kijk van mijn ouders op “mijn ziekte” weet te veranderen. Ik geef dit boek ⭐️⭐️⭐️⭐️⭐️/5 sterren en het behoort tot mijn favoriete boeken ooit.

Ik wil Blossom Books bedanken voor dit prachtige recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloedt.