Elkie, nog net geen dertig, heeft maar één droom. Ze wil bibliothecaris worden en de mooiste bibliotheken van de wereld bezoeken. Als die droom in duigen valt, gaat ze op dwingend advies van haar familie naar een vriend van haar vader die in Florida een sportschool heeft. Het wordt namelijk tijd dat Elkie gaat nadenken over haar leven; hoe nu verder?

Maar Elkie zou Elkie niet zijn als in Florida alles compleet anders loopt. Een serie misverstanden maakt haar verblijf tot een rollercoaster aan toestanden. Gelukkig weet ze zich gesteund door de voornamelijk bejaarde clientèle van de sportschool en haar vriendinnen Soda en Milou met wie ze een bijzonder verbond heeft gesloten om elkaar nooit meer uit het oog te verliezen

Ik vind de boeken van Astrid Harrewijn altijd heel fijn weg lezen en ook met De eerste zin heeft ze een heerlijk verhaal geschreven!

We maken kennis met Elkie die je meeneemt naar een ouderensportcentrum in Florida. Wat een heerlijke verhaallijn! Door de fijne schrijfstijl van Astrid Harrewijn vlieg je door de pagina’s heen en verdwijn je al snel in het verhaal. Ze schrijft heel levendig en vlot, ik hou ervan. Ook vind ik de korte hoofdstukken heel prettig weglezen. Ik heb het boek in een middagje uitgelezen, ik vond het heel moeilijk om het weg te leggen. Astrid Harrewijn weet het sportcentrum van Oom Tom echt tot leven te wekken die vol zit met leuke personages. Er komen een hoop herkenbare momenten voorbij waar iedereen zich denk ik wel in kan vinden. Wat ik ook mooi vind is dat er veel levenslessen in verwerkt zitten, ik hou hier echt van.

Elkie is een apart personage, ze pakt dingen net wat anders aan. Toch heeft ze veel verschillende karaktertrekken waar veel mensen zich in kunnen vinden. Ze is ontzettend lief, chaotisch en durft uitdagingen aan te gaan. Ze is zo puur wat haar realistisch maakt. Ik vind haar heel goed uitgewerkt en vond het heel fijn om vanuit haar te lezen. Ik heb om haar kunnen lachen maar ook erg met haar meegevoeld. De groei die zij door het boek heen maakt vond ik heel mooi en ik heb haar echt in mijn hart gesloten. Ik denk dat iedereen wel een Elkie in het leven nodig heeft!

Wat een heerlijk boek is De eerste zin! Ik heb meer Elkie nodig en kan niet wachten op het tweede deel. Het krijgt van mij 4 ⭐️.

Ik wil Kobo en Oona Agency bedanken voor dit leuke recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloedt.