Iedereen kent Martien Meiland van de televisieserie ‘Chateau Meiland’, die op SBS 6 wekelijks (veel) meer dan een miljoen kijkers trekt. Iedereen heeft ook een oordeel over hem. Je houdt van ‘m, of je vindt ‘m vréselijk. De televisieserie laat echter maar een klein deel van Martien zien. In dit boek vertellen Martien, Erica, Montana, Maxime, broer Jaap en schoonmoeder Jenny hún complete verhaal. Zonder zichzelf en anderen te sparen. Over de jeugd van Martien, met zijn alcoholische vader Nico en zijn al op 45-jarige leeftijd overleden moeder Nel. Over zijn relatie met broer Jaap, zijn beste vriend. Over zus Nelleke, die hij al jaren niet meer spreekt. Over de Meilanden, de Duivenvoordens en de Renkema’s. Over Martiens onvoorwaardelijke liefde voor Erica, die als een blok viel voor “de lelijkste man die ik ooit heb gezien” en die hem altijd door dik en dun is blijven steunen. Over een korte ontmoeting in Eilat met een dubbelganger van voetballer Zinedine Zidane die zijn hele wereld op zijn kop zette. Over zijn jaren in Amsterdam, die zelfs tot twee zelfmoordpogingen leidden. Over zijn werk als ontbijtkok en stylist in loondienst en de zakelijke avonturen met Erica in winkels en groothandel, die varieerden van complete mislukkingen tot geweldige successen. Over een hachelijk avontuur in China, waar hij moest rennen voor zijn leven. Over de zoektochten naar kastelen en de kolderieke avonturen in Frankrijk. Over de serie ‘Chateau Meiland’, die van alle leden van het gezin Bekende Nederlanders maakte. Over het vertrek van Caroline en Nadège. Over de prettige en minder prettige kanten van de televisiewereld. Over de Gouden Televizier Ring. Over… álles!

Ik hou van Chateau Meiland, elke week zitten wij weer klaar voor een nieuwe aflevering. Toen Martien aankondigde dat er een boek over hem uitgegeven zou worden moest ik hem natuurlijk ook hebben!

De biografie heeft mij positief verrast, natuurlijk vraag je je af wat er achter grote tv-persoonlijkheden zoals de familie Meiland schuilt. Wat hebben zij toch veel meegemaakt! Ik vind het knap hoe de hele familie er zo openlijk over praat; de gezinssituatie van Martien, het verlies van familieleden, de periode dat Martien zichzelf probeert de ontdekken maar ook het verleden van Maxime. Ze zijn overal open over, ik had ook niet anders verwacht. Wat hebben ze veel gemaakt en wat blijven ze toch positief. Altijd maar doorgaan, wat er ook gebeurd. De familie Meiland is niet een familie die bij de pakken neer gaat zitten.

“Je wordt geboren uit een zaadje en een eitje maar dat hoeft niet te betekenen dat je een goede band hebt met je vader of moeder”.

Wat ik vooral erg leuk vind is de manier waarop het boek is geschreven, het is een soort interview. Het is precies zo geschreven als Martien en de familie praat, ik kan het ze zo horen zeggen. Het is als het ware alsof Martien het zelf aan je verteld. Ik heb ontzettend gelachen om de familie maar ook ontzettend meegevoeld in de heftige situaties. Ik vind het ook leuk hoe niet alleen Martien, maar ook Erica, Maxime en Montana veel aan het woord komen. Het boek draait natuurlijk niet alleen om Martien maar ook om de rest van de familie. Sommige stukken lazen heel vlot weg terwijl de anderen weer wat lastiger weg lazen. Dit komt denk ik ook wel over het onderwerp wat besproken word, normaal gesproken lees ik ook niet echt biografieën. Toch vind het erg interessant om wat meer te weten te komen over de familie, zij weten hun hele levensverhaal bloot te leggen en daar heb ik ontzettend veel respect voor.

Het boek heeft mijn mening over de familie Meiland veranderd. Ik vond de familie al erg leuk om naar te kijken, ontzettend eerlijk en lieve mensen. Maar als je ziet wat ze hebben meegemaakt heb ik alleen maar meer respect voor ze. Wat een top familie.

Ik heb genoten van het boek. De typische Meiland-situaties hebben mij aan het lachen weten te maken. Ik geef het ⭐️⭐️⭐️⭐️/5 sterren.