Bij de terugkeer van Livs vader uit Amerika wordt haar leven volledig omgegooid. Hij is immers niet langer meer de man waar ze altijd naar opkeek, waardoor hun vader-dochter relatie compleet de mist in gaat.
Een normaal onbezorgd tienerleven lijkt niet voor haar bestemd te zijn, tot ze Jasper ontmoet. Jasper, die haar hart op korte tijd verovert. Hij laat haar wegdromen onder een hemel van sterren.
Maar niet alle sterren schitteren als kristal. Sommigen zijn zo hard als karton.

Kartonnen Sterren is een ontzettend mooi verhaal die serieuze onderwerpen aansnijdt. Het heeft mij omver geblazen, wat een verhaal.

Ondanks dat er in Kartonnen sterren serieuze onderwerpen voorbij komen als scheiding en overlijden is het toch een redelijk luchtig verhaal. Het zijn meer korte gebeurtenissen die wel vaker voorbij komen in het verhaal maar er word niet lang bij stil gestaan. Dit is niet erg, Seren weet prima de emoties in het verhaal te verwerken. Er komen veel gebeurtenissen voorbij die voor iedereen denk ik wel herkenbaar zijn, ik kon mij heel goed inleven in het verhaal. De verhaallijn is fijn, het komt gelijk op gang en je gaat op een vlot tempo door het boek heen. Doordat er tijdsprongen worden gemaakt blijf je niet in dezelfde periode hangen. Wat ik heel leuk vind zijn de sterretjes die terug komen gedurende het boek, vooral omdat deze ook een betekenis hebben. De hoofdstukken zijn niet te kort en niet te lang wat ik erg prettig vind weglezen. Ook vind ik het een pluspunt dat het verhaal niet voorspelbaar is, constant vroeg ik mij af wat de rest van het boek mij zou brengen. De schrijfstijl van Seren J. Smedts is fijn, het boek leest vlot weg en voor je het weet vlieg je door het boek heen. Ze weet haar personages goed neer te zetten maar ook de omgeving naar voren te brengen. Wat ik een pluspunt vind is de emotie die Seren door het boek weet te verwerken. Het verhaal weet je te raken waardoor je door wilt blijven lezen.

Liv is een fijn personage. Ze is ontzettend lief maar ook een beetje naïef. Ze is een dromer, dat merk je zeker gedurende het verhaal en doet veel om erbij te horen. Ze heeft een lieve familie die er alles aandoen om haar te steunen, zij spelen ook een grote rol in het verhaal. Door haar lieve, zachte karakter krijg je al snel een band met haar. Ook Jasper vind ik een top personage. Hij is de populaire, rustige jongen met een hart van goud. Een echte held die gefascineerd is door sterren. Hij past ontzettend goed bij Liv en ik had nog wel wat meer over hun willen lezen. Wat dat betreft vond ik de relatie tussen de twee wat oppervlakkig. Ondanks dat hebben de twee een ontzettend mooie band.

Kartonnen sterren is een emotioneel maar mooi verhaal over een jong meisje die de hardheid van de wereld leert kennen. Een echte aanrader wanneer je opzoek bent naar een vlot, maar mooi boek. Het krijgt van mij ⭐️⭐️⭐️⭐️/5 sterren.

Ik wil Hamley Books bedanken voor het recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening over het boek niet beïnvloed.