De roman ‘Grenzeloze liefde’ van Kyra Rutgers is gebaseerd op ware gebeurtenissen uit haar eigen leven. Het verhaal begint in Blackpool, Engeland, begin jaren negentig. Julia beleeft een intens gelukkige tijd met haar man, de Iraanse zakenman Mohsen, en hun zoontje Omar. Haar nare jeugdjaren met een liefdeloze moeder heeft ze eindelijk achter zich gelaten. Maar dan komt haar schoonfamilie naar Engeland en verandert de idylle in een nachtmerrie. Als Mohsen op een dag samen met Omar verdwijnt, besluit ook Julia tot een drastische aanpak.

Grenzeloze liefde is een verhaal die mij vanaf het begin aansprak. Toen ik werd gevraagd voor deze korte blogtour kon ik mijn geluk niet op, wat bijzonder dat ik hieraan mag meedoen! Grenzeloze liefde is een boek die mij heeft weten te raken én zeker niet heeft teleurgesteld.
Het is een boek die heftige onderwerpen weet aan te snijden: mishandeling, ontvoering maar ook het gevangen zitten in je leven.

Met de proloog val je direct in het verhaal. Kyra Rutgers weet hiermee je aandacht te trekken en het stukje wekt veel vragen op. Het verhaal komt rustig op gang, je leert Julia, Mohsen en Omar kennen als een gezin. Er is veel aandacht besteed aan de gezinssituatie; je ziet de liefde die ze voor elkaar hebben maar al snel komt daar een twist in als haar schoonfamilie op het toneel verschijnt. Door
middel van flashbacks aan het eind van elk hoofdstuk krijg je ook een beeld van Julia’s jeugd van vroeger. Ik vind dit mooi verwerkt in het verhaal en het schemert ook door hoe haar jeugd de Julia van nu beïnvloed. Julia heeft het niet makkelijk gehad waardoor je respect voor haar krijgt dat ze zelf zover is gekomen. Gedurende het verhaal blijf je in spanning zitten omdat je wilt weten wat er gaat gebeuren. Hoewel het verhaal rustig verloopt is het alles behalve langdradig. Ze weet interessante informatie te delen én het verhaal spannend te houden. Kyra weet een ontzettend mooi verhaal neer te zetten maar toch had ik aan het eind nog een hoop vragen. Door een soort van open eind te houden weet ze ervoor te zorgen dat je over het boek blijft nadenken, het is niet een boek die ik snel ga vergeten!

Ik hou van de schrijfstijl van Kyra Rutgers. In een vlot tempo neemt ze je mee door het boek heen en het duurt niet lang voordat je compleet verdwijnt in de wereld van Julia. Ze weet je interesse vast te houden waardoor je wel door wilt blijven lezen.
De omgeving weet Kyra zo goed te omschrijven dat deze tot leven komt, zelfs de geur komt naar voren. Je krijgt een uniek kijkje in het leven van de Iraanse cultuur, ik weet dat dit natuurlijk verandert per gezin maar ik kan mij voorstellen dat het leven echt zo is in sommige gezinnen. Ik vind dit erg mooi uitgewerkt in het verhaal, het geeft je wel wat meer inzicht in de situatie van Julia. De personages komen tot leven en hoewel niet iedereen uitgebreid beschreven zijn schemeren wel veel karaktertrekjes door gedurende het verhaal. Er komen veel personages langs en toch is niet iedereen vlak. Ook de emoties komen mooi naar voren, ik voelde echt met Julia mee én soms was ik zo geïrriteerd dat ik de neiging had om het boek weg te leggen. Ondanks dat miste ik op sommige momenten wel wat meer emotie. Ja, het was aanwezig maar het wist mij niet altijd te raken én dat is wel wat je nodig hebt op die momenten. Toch stoorde dat mij niet heel erg, uiteindelijk heeft het boek mij toch weten te raken en heb ik veel respect voor de vrouwen die in dezelfde situatie als Julia hebben gezeten. Dat wens je natuurlijk nooit iemand toe.

Julia is een fijn personage om vanuit te lezen. Haar jeugd heeft haar gevormd hoe ze is en je begrijpt daaruit wel de keuzes die ze maakt. In het begin is ze wat naïef maar daar komt al snel verandering is. Ze geeft alles voor haar zoontje en neemt moeilijke keuzes die niet iedereen durft te maken. Ik vind het mooi dat Kyra haar realistisch heeft weten te omschrijven. Natuurlijk zou je in je hoofd sneller keuzes maken dan dat Julia dat in het boek doet,  maar je weet dat als je in de “echte wereld” op het punt staat om deze sprong te wagen je dat niet zo makkelijk doet. Ze is ontzettend lief en heeft veel kenmerken waarin ik mijzelf kan vinden.

Grenzeloze liefde is een boek die mij heeft weten te raken. Het is een hartverwarmend verhaal over een moeder die alles op alles zet om haar zoontje bij zich te houden. Het feit dat het boek is gebaseerd op een waargebeurd verhaal zorgt ervoor dat het boek nog een tijdje bij je blijft, wat een ontzettend mooi boek. Dit bijzondere verhaal krijgt van mij ⭐️⭐️⭐️⭐️/5 sterren.

Vergeet niet om een kijkje te nemen bij de recensies van de andere dames!

Ik wil Kyra Rutgers en Zomer& Keuning bedanken voor het recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloed.