1957: Iris Bailey vindt haar werk als typiste ondraaglijk saai. Ze woont nog altijd bij haar ouders, in Hemel Hempstead. Ze kan fantastisch tekenen en werkt soms op feesten om daar portreten van de gasten te maken. Ondertussen droomt ze ervan om te kunnen leven van haar kunst. Iris kan haar geluk dan ook niet op wanneer ze door de rijke socialite Nell Hardman uitgenodigd wordt in Havana, om daar te tekenen op de bruiloft van haar vader, een beroemde regisseur uit Hollywood.

Het is een droom die uitkomt om te kunnen ontsnappen naar zo’n exotische stad aan zee. Maar Iris merkt al snel dat de cocktails, bedwelmende geuren en azuurblauwe lucht in Havana iets duisters maskeren. Terwijl Cuba aan de vooravond van de revolutie staat en Iris haar hart verliest aan de getroebleerde fotograaf Joe, ontdekt ze dat iemand in de charismatische Hardman familie een vreselijk geheim verbergt. Kan ze de waarheid ontdekken voor al hun levens op het spel komen te staan?

Eiland van geheimen is het eerste boek wat ik van Rachel Rhys heb gelezen en dat smaakt zeker naar meer! Wat een fijn en mysterieus boek. Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik in het begin een beetje met de schrijfstijl van Rachel Rhys struggelde. Voor mijn gevoel waren de zinnen te lang en doordat het uit de derde persoon is geschreven raakte ik het verhaal een beetje kwijt. Hoe verder ik in het boek kwam, hoe minder dit werd en hoe sneller ik door de bladzijdes heen vloog. De schrijfstijl van Rachel Rhys is erg beeldend; ze weet je een levendig beeld te geven van de omgeving en haar personages. Dit vond ik heel prettig, ik waande mij echt even in het leven van Iris. De verhaallijn is goed opgebouwd en ondanks dat het een boek is die rustig verder kabbelt gebeurd er genoeg waardoor je nieuwsgierig blijft. Rachel Rhys weet je aandacht bij het boek te houden door kleine verrasmomentjes toe te voegen. De spanning en het mysterieuze tintje worden langzaam opgebouwd en blijven licht aanwezig tot het einde. Het historische tintje van dit boek vind ik ook heel leuk, het speelt zich af in 1957 in Cuba waardoor je ook de onrust mee krijgt. Dit zorgt voor sommige momenten toch wel voor extra spanning. Ik vind het mooi hoe dit in het boek verwerkt is. Hoewel de personages redelijk oppervlakkig blijven stoorde dit mij niet, ik denk dat dit ook wel bij het boek hoort. Het zorgt ervoor dat sommige personages mysterieus blijven.

Eiland van geheimen is een boek die je even meeneemt naar Cuba, vol met mysterie, spanning en zelfs een vleugje liefde. Het krijgt van mij 4 ⭐️.

Ik wil AW Bruna bedanken voor dit recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloed.