Shanghai, 1926. Een bloedvete tussen twee bendes kleurt de ­straten rood en laat de stad achter in hulpeloze chaos. In het oog van de storm staat Juliette Cai: de achttienjarige erfgename van de Scharlaken Rozen, een netwerk van criminelen dat zich ver boven de wet waant. Hun enige rivalen zijn de Witte Magnolia’s, een beruchte bende die al generatieslang tegen de Scharlaken Rozen vecht. Aan het hoofd staat hun erfgenaam, Roma Montagov, Juliette‘s eerste liefde… en de eerste die haar verried.

De genadeloze machtsstrijd is niet het enige wat de straten onveilig maakt. Een duistere kracht drijft mensen letterlijk tot waanzin. Als de eerste dodelijke slachtoffers vallen, wordt de noodtoestand uitgeroepen. Is het een besmettelijke ziekte? Schuilt er een monster in de schaduwen? Als erfgenamen van de machtigste bendes zullen Juliette en Roma hun krachten moeten bundelen om de inwoners te beschermen. Voordat er niemand meer is om over te heersen.

Dochter van de Scharlaken Rozen is een boek waarvan ik niet zo goed weet wat ik ervan kan verwachten. Door de vele positieve reviews die ik voorbij heb zien komen op Tiktok ben ik wel heel benieuwd en even eerlijk, de Nederlandse Limited Edition is toch echt prachtig?

Je leest het boek zowel vanuit de Scharlaken Rozen als de Witte Magnolia’s. Dit vind ik heel leuk gedaan, zo leer je toch beide bendes kennen. Doordat het uit de 3e persoon is geschreven wissel je vaak tussen personages maar het grootste gedeelte lees je toch vanuit Juliette en Roma. Chloe Gong weet twee vurige, pittige personages neer te zetten die echt aan elkaar gewaagd zijn. De spanning tussen de twee is voelbaar en hier kon ik echt van genieten. Ook de andere personages die je leert kennen zijn stuk voor stuk sterk en goed uitgewerkt. De schrijfstijl van Chloe Gong is heel gedetailleerd waardoor het soms wat stroef weg leest. Op sommige momenten had ik hier wel wat moeite mee, ik heb meerdere keren moeten teruglezen omdat ik het even niet meer snapte en de opbouw van het plot kwam wat langzamer op gang. Hierdoor weet Chloe Gong wel een sterk plot te schrijven die mij keer op keer heeft verbaasd. Ze weet haar Shanghai echt tot leven te brengen, je waant je echt in de wereld van Juliette en Roma. Ondanks dat het stroef weg leest is de spanning in elke bladzijde voelbaar waardoor je wilt blijven doorlezen. Het is soms wat gruwelijk en gewelddadig maar het heeft zijn charme.

Dochter van de Scharlaken Rozen is zeker een boek die een plaatsje verdient in mijn favorieten van 2023. Ik kan niet wachten op het tweede deel! Het krijgt van mij 4 ⭐️

Ik wil Boekerij bedanken voor het recensie-exemplaar. Dit heeft verder mijn mening niet beïnvloed.